wtorek, 11 sierpnia 2015

Śladami Puszczy Białowieskiej

09 lipca, tuż przed rozpoczęciem wakacji w Warsztacie Terapii Zajęciowej w Sokołowie Podlaskim, wyruszyliśmy na wycieczkę śladami Puszczy Białowieskiej.

Pierwszym naszym etapem było Muzeum Przyrodniczo - Leśne Białowieskiego Parku Narodowego. Jest najnowocześniejszym muzeum przyrodniczym na Podlasiu, w którym za pomocą 27 dioram zostało przedstawione bogactwo przyrodnicze Puszczy Białowieskiej.

W pierwszej części muzeum zaprezentowane są  najbardziej typowe dla Puszczy Białowieskiej zbiorowiska leśne wraz z gatunkami zwierząt, które najczęściej w nich można spotkać, druga część muzeum charakteryzuje poszczególne grupy zwierząt, procesy biologiczne oraz wielowiekową działalność człowieka na tym terenie. Zwiedzanie Muzeum zakończyliśmy wieżą widokową z której rozciąga się piękny widok na Białowieżę i okolice.

Kolejnym etapem naszej wycieczki był przejazd kolejką Białowieski Express, w trakcie której zapoznaliśmy się z historią miejscowości oraz atrakcjami przyrodniczymi Puszczy i okolicy.

Pokonaliśmy trasę, która prowadziła nas przez Białowieżę i dwie okoliczne miejscowości: Podolany II i Podolany I. Mogliśmy podziwiać zabytki i miejscową architekturę. Następnie przejechaliśmy koło hotelu Białowieski położonego w malowniczym miejscu, z którego rozciąga się widok na dolinę rzeki Narewka. Dalej trasa prowadziła do Białowieży Towarowej, gdzie znajduje się zabytkowy budynek stacji towarowej, w którym obecnie mieści się Restauracja Carska. Jadąc dalej zwiedziliśmy miejscowość Podolany II i Podolany I.

Po wycieczce mieliśmy chwilę dla siebie m.in. na zakup pamiątek.

W drodze powrotnej z Białowieży wstąpiliśmy do Hajnówki, gdzie kolejką wąskotorową zwiedziliśmy Puszczę Białowieską. Na terenie Puszczy Białowieskiej rozmieszczona jest sieć kolejek wąskotorowych zbudowana przez Niemców eksploatujących puszczę w czasie I wojny światowej. Do końca lat 80-tych XX wieku była wykorzystywana do wywozu drewna z puszczy. Obecnie w eksploatacji znajduje się około 17 km kolejek, które stanowią jedną z najciekawszych atrakcji regionu - oryginalną formę poznania przyrody.

Wycieczkę naszą zakończyliśmy poczęstunkiem i wspólnym pieczeniem kiełbasek przy ognisku.